RESEPI CUCUR SAYUR DAN SOS CICAH




Hello dan Assalamualaikum,

I selalu tak tahu nak masak apa untuk sarapan pagi. Anak-anak ni pun kadang jemu selalu makan cereal, pancake dan nugget untuk breakfast. Kalau menu begini perlu pula masak lain untuk suami I. I pula yang penat terlajak nanti. Mulalah I cuba ingat apa makanan yang Ibu selalu hidangkan pada kami adik beradik. Teringat pula cucur sayur rangup Ibu. Cucur ibu ni memang rangup pada sayurnya. Sedap dan menyenyangkan. Kadang ditambah juga sedikit udang fresh untuk menambahkan protein. Yang lagi mengancam ialah Ibu padankan Cucur Sayur ini dengan Sos Pedas tetapi manis yang Ibu buat sendiri.

Jenis-jenis sayur boleh ditukar mengikut selera masing-masing. Antara sayur yang sesuai untuk dibuat cucur ialah carrot, kobis, bawang, taugeh, daun kucai, isi jagung, kentang dan kacang panjang. Anda boleh olah resepi ini mengikut citarasa masing-masing. Selain itu, tepung juga boleh ditukar menggunakan tepung instant seperti cucur adabi. Kalau pakai tepung instant, hanya perlu tambah sayur-sayuran dan tidak perlu diperasakan lagi. Jom kita mulakan.

Bahan-bahan Cucur Sayur: Sayur pilihan: Carrot (dicincang memanjang) Kobis (Dihiris halus) Bawang besar (dihiris nipis) Daun kucai (dipotong memanjang) Taugeh (1 mangkuk) Tepung Gandum 1 genggam Udang kering/ Ikan bilis (Boleh diblend) Garam Gula Lada Hitam Cara-cara: 1. Sediakan sayur-sayuran. 2. Dalam satu mangkuk masukkan tepung gandum, garam, gula, lada hitam dan udang kering. 3. MAsukkan air sedikit demi sedikit supaya tidak terlajak air. 4. Masukkan semua sayur-sayuran. 5. Panaskan minyak, scoop bancuhan ke dalam minyak. 6. Balik-balikkan sehingga cucur menjadi garing dan keperangan. Bahan-bahan Sos Cicah: 2 tangkai Cili padi di tumbuk 4 ulas bawang putih ditumbuk 1 sudu gula Sos Cili secukupnya Air panas Cara-cara: Campurkan kesemua bahan dan dikacau rata.


Kalau nak lebih jelas cara pembuatannya, boleh singgah ke Youtube Dapur KakTi: RESEPI CUCUR SAYUR DAN SAMBAL CICAH

Selamat mencuba!

Toodles!

Heartiza

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

RESEPI BUTTERMILK SHELLOUT YANG SEDAP, BERLEMAK DAN PEDAS

Sebab Kami Memilih Bersalin Di Hospital UMRA Shah Alam 2021

Pengalaman menjalani BIOPSI PAYUDARA